Sunday, March 29, 2009

Model odborného textu z hlediska optimálního působení na čtenáře


Pro studenty ÚISK předmětu Úvodu do informačních studií, také pro účastníky kursů rychlého čtení je vhodný elektronický studijní materiál (autor Roman Chýla), kde autor představuje fenomén textu, zabývá se sledem kroků a operací odehrávajících se na straně autora a čtenářů při tvorbě i vnímání odborných textů. Práce ukazuje množství prostředků, s nimiž lze efektivně řídit tvorbu textu. První díl se zabývá argumentací : strukturou argumentu, obecnými prohřešky, testováním přijatelnosti a relevance, konstrukcí silného argumentu. Jsou představeny induktivní a deduktivní argumenty a také zásady jejich účinného používání. Druhá část práce identifikuje množství proměnných, s nimiž autoři třeba i nevědomuje kalkulují během procesu psaní, např: téma, strukturní vzorce textu, kompoziční pomůcky, rozvíjení tematické linie, ozdobné prostředky a techniky k vedení mysli čtenáře, koherenční roviny. Na závěr jsou jednotlivé složky shrnuty do jednoho (záměrně) rozšiřitelného modelu tak, aby čtenář dostal do rukou pomůcku, s níž může své poznání autorů, textů i vlastního psaní dále rozšiřovat.

No comments: